13.10.11

Αν βλέπεις μπροστά


Παγκόσμια Ημέρα Όρασης (Κατά της Τύφλωσης)

Επτά στα δέκα άτομα, με απώλεια όρασης, πάσχουν από παθήσεις τις ωχράς κηλίδας, σύμφωνα με τα φετινά επίσημα στοιχεία. Αφορά ως επί το πλείστον άτομα άνω των 60.
 
Οι επιστήμονες τονίζουν ότι αυτές οι παθήσεις αντιμετωπίζονται όταν υπάρχει έγκαιρη διάγνωση. Όπως λοιπόν και για τις περισσότερες ασθένειες η πρόληψη είναι πολύ σημαντική και θα πρέπει να γίνεται συχνός έλεγχος ιδιαίτερα φυσικά στις επικίνδυνες ηλικίες.
Τα στατιστικά στοιχεία είναι συγκλονιστικά:
§  Κάθε 5 δευτερόλεπτα ένας συνάνθρωπός μας τυφλώνεται και κάθε ένα λεπτό ένα παιδί.
§  Σε 40-45 εκατομμύρια ανέρχονται οι τυφλοί σε όλο τον κόσμο.
§  135 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν μειωμένη όραση.
§  Το μεγαλύτερο ποσοστό των τυφλών ζει στις φτωχές και αναπτυσσόμενες χώρες, όπου δεν υπάρχει εύκολη πρόσβαση σε οφθαλμίατρο (στο Κονγκό αντιστοιχούν 2 οφθαλμίατροι ανά 8 εκατομμύρια κατοίκους), ενώ δεν κυκλοφορούν φθηνοί φακοί, κολλύρια και σκελετοί γυαλιών.
§  Στη χώρα μας το πρόβλημα της τύφλωσης δεν είναι έντονο. Η αναλογία τυφλών δεν ξεπερνά τους 23 ανά 100.000 κατοίκους, ενώ από το κράτος επιδοτούνται 25.603 άτομα (2004). Η σοβαρότερη αιτία τύφλωσης στην Ελλάδα είναι ο διαβήτης.



ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ
  • άλλα τα μάτια του λαγού κι άλλα της κουκουβάγιας
  • καλύτερα να σου βγει το μάτι παρά το όνομα
  • μάτια που δε βλέπονται γρήγορα λησμονιούνται
  • το γινάτι βγάζει μάτι


ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ
  • άνοιξε τα μάτια σου : δες την πραγματικότητα, ξύπνα
  • βγάζω τα μάτια μου :  παρεκτρέπομαι
  • βγάζω τα μάτια μου μόνος μου : με τα λάθη μου προκαλώ την καταστροφή μου
  • για τα μάτια (του κόσμου) : για να τηρηθούν τα προσχήματα
  • για τα μάτια σου μόνο : μόνο για χάρη σου
  • γυαλίζει το μάτι μου : έχω την όψη  τρελλού
  • γύρισε το μάτι μου : θύμωσα, εκνευρίστηκα, βγήκα εκτός εαυτού
  • δε μου γεμίζει το μάτι : δε μου φαίνεται ικανός, δε μου εμπνέει εμπιστοσύνη
  • έκανα μαύρα μάτια : πέρασε καιρός από τότε που...
  • έχω μάτι : έχω την ικανότητα να διακρίνω κάτι που δεν είναι προφανές
  • έχω τα μάτια μου δεκατέσσερα : προσέχω  πάρα πολύ
  • έχω στο μάτι : εποφθαλμιώ
  • κάνω τα γλυκά μάτια : ερωτοτροπώ, φλερτάρω
  • κάνω τα στραβά μάτια : κάνω πως δεν βλέπω ή πως δεν καταλαβαίνω
  • κλείνω τα μάτια μου : αδιαφορώ ή πεθαίνω (αναλόγως)
  • κόβει το μάτι του : είναι παρατηρητικός
  • μαυρίζει το μάτι μου : κουράζομαι, αποκάμνω
  • με γυμνό μάτι : χωρίς οπτικό βοήθημα
  • με μισό μάτι : χωρίς συμπάθεια
  • με το μάτι : υπολογισμός χωρίς μέτρηση
  • μου άνοιξε τα μάτια : μου έδειξε το σωστό
  • μου χτύπησε στο μάτι : τράβηξε την προσοχή μου
  • μπαίνω στο μάτι κάποιου : ενοχλώ  κάποιον ή τον κάνω να ζηλέψει
  • παίρνω τα μάτια μου (ή τον ομματιών μου) και φεύγω : αποχωρώ απογοητευμένος
  • ρίχνω στάχτη  στα μάτια : αποπροσανατολίζω  
  • στο μάτι του κυκλώνα : στο επίκεντρο  της καταστροφής
  • τα μάτια σου τέσσερα/δεκατέσσερα : πρόσεξε!
  • το είδα με τα μάτια μου : ήμουν αυτόπτης μάρτυρας , ήμουν παρών όταν έγινε
  • το έχει σαν τα μάτια του : το προσέχει πολύ
  • το κακό μάτι : το βάσκανο και η ζήλια
  • τον έχω πάρει με κακό μάτι : τον έχω αντιπαθήσει
  • φάτε μάτια ψάρια (και κοιλιά περίδρομο) : χόρτασε με το μάτι αυτό που δεν μπορείς να αποκτήσεις
[if]





Δεν υπάρχουν σχόλια: